Když se řekne "sjednavač", málokdo ví, o co jde. Když s vaším finančním poradcem uzavíráte smlouvu na investici nebo pojištění, používáte právě sjednavač. Jde tedy o nástroj, pomocí kterého sjednáte smlouvu na finanční produkt a odpovíte na všechny otázky dané legislativou. Ta je v této oblasti hodně přísná.
V druhé polovině roku 2023 jsme pro investiční skupinu AVANT FINANCIAL GROUP, resp. pro jejího obchodníka s cennými papíry (OCP), společnost AVANT Capital, zahájili realizaci sjednavače na prodej dluhopisů. Prostřednictvím této aplikace mohou vázaní zástupci různých investičních zprostředkovatelů sjednávat svým klientům investice do dluhopisů od několika emitentů.
Adrenalin byl ze začátku zejména v čase, kdy bylo potřeba v krátké době realizovat funkční proces bez zadání, analýzy a vlastně i bez představy, jak taková aplikace má vypadat. Počáteční úsilí bylo veliké a programátorské práce začínaly postupně v průběhu analýzy a tvorby zadání. Po čtyřech měsících jsme byli připraveni na první obchod, který proběhl hned na počátku roku 2024.
Dnes systém OCP umožňuje sjednat investice nejen do dluhopisů, ale i do FKI (Fondy kvalifikovaných investorů), ETF (Fondy obchodovatelné na burze) a připravují se další produkty. Systém podporuje nejen externí poradce, ale i interní – tedy zaměstnance a přímé partnery OCP. Proces zahrnuje komplexní investiční dotazník pro ověření vhodnosti a přiměřenosti investice pro klienta a AML – tedy kontrolu proti praní špinavých peněz včetně procesu pro AML officera s podporou jeho pravomocí a povinností. Všechno podléhá pravidlům a kontrole ze strany ČNB.
Systém je napojen na bankovní účty a několik dalších externích systémů, odesílá emaily a SMS, podporuje digitální podpis dokumentů a připravuje se na příjem pokynů pro investice přes své vlastní API. V jedné z částí systému probíhá kontrola nahraných dokumentů pomocí umělé inteligence (AI), která významně šetří práci administrátorům.
Naše role v rámci tohoto procesu je daleko za hranicí pouhého dodavatele. Vzhledem k tomu, že na začátku nebylo zadání, museli jsme se aktivně zabývat poznáním podmínek a stávajících systémů, sestavením týmu lidí a vytvořením počáteční analýzy, podle níž vznikla ve zrychleném tempu první použitelná verze.
Aplikace se neustále vyvíjí, je provozována a monitorována na vysoké úrovni bezpečnostních standardů.. Vývoj reaguje na požadavky klientů, poradců i legislativní změny. Background aplikace je postaven na našem Vizus CMS a umožňuje administrátorům systému mnoho operací, změn nastavení, přidávání produktů, správu vázaných zástupců a kompletní monitoring stavu jednotlivých investic. Pro aplikaci poskytujeme veškerou uživatelskou i technickou podporu.
VIZUS jsou prostě skvělí!!! Před dvěma lety jsme začali spolupracovat se společností VIZUS na vývoji obchodního sjednavače a administračního obchodního systému. Mohu jen poděkovat za skvělý přístup, odhodlanost a profesionalitu s jakou pracovníci VIZUS přistupují ke všem jednotlivým činnostem. Jen díky tomu jsme dokázali spustit první (a myslím velmi dobrou verzi) systému již 4 měsíce od zahájení spolupráce.
Aktuálně společně systém stále vylepšujeme a spravujeme a musím velmi ocenit, že mnoho velmi dobrých nápadů nejen k IT otázkám, přišlo právě od Vás. Vážím si přístupu Martina Sýkory, který se nespokojil pouze se znalostí svého světa programování, ale postupně navnímal i svět financí, ve kterém se pohybujeme my. Díky tomu byla komunikace nad jednotlivými tématy mnohem jednodušší a mohli jsme se věnovat vždy přímo jeho řešení. Zároveň byly díky tomu jeho pozměňovací návrhy vždy logické a velmi dobré. Martine moc děkuji.
A děkuji celému týmu VIZUS, těším se na další spolupráci.
Ing. Štěpán Kratochvíl, člen představenstva