
Robustní online řešení pro prezentaci největšího nestátního poskytovatele sociálních a zdravotních služeb v Česku.
To je webová síť charity ČR. Vzájemně propojené a spolupracující weby, společný vizuál, fundraisingový systém a bohaté administrační nástroje. K tomu navíc promyšlený a obsahově bohatý helpdesk a systém vzdělávání pro uživatele redakčního systému. Toto jsou hlavní výsledky VIZUSu a Charity na společné cestě za posledních 15 let. Jak to probíhalo?
V roce 2009 jsme věděli že musíme celý systém postavit na pevných základech. Prvním kamenem byla jednotná databáze lidí, organizací a služeb. Na to navazovala analýza celého řešení, samozřejmě více webového. Hlavní cíle byly – jednotná vizuální identita (každý musí vědět, že je na webu Charity), společná databáze pro klienty, rychlá a flexibilní komunikace důležitých témat, dlouhodobá udržitelnost a rozvoj systému.
Charita Česká republika je složená ze 159 jednotlivých organizací, charit, které jsou rozděleny do diecézí. Na začátku naší spolupráce neexistovala v digitální podobě ucelená databáze, kterou bychom mohli dobře využít. Proto jsme v následujícím kroku vybudovali nástroj pro zástupce každé charity s jednoduchým úkolem - vyplňte základní data o vaší organizaci, doplňte informace o vašich službách a pracovnících.
Vybudovali jsme tak centrální databázi organizací, lidí a služeb - tzv. adresář. Data z něho se nám budou dále velmi hodit.
“Potřebujeme rychle nový web...”, “Něco se stalo a Charita je u toho...”, “Chceme prezentovat náš nový projekt a využít toho co máme...” - to je pár důvodů, proč jsme vytvořili administrační nástroj, který řídí celou síť 186 webů. Ovládá jej hlavní charitní administrátor a řídí jím přístupy uživatelů, nabízenou funkčnost webů, jejich provázanost a design.
Kouzlo našeho řešení je v tom, že v této síti lze založit web v rámci minut, ihned ho naplnit a komunikovat veřejnosti. Jakmile dojde k mimořádné události, není nutné tvořit web od začátku nebo k tomu hledat dodavatele, stránka se dá prostě “naklikat”. A opět, vizuálně zapadá do identity Charity.
Každý web si také může takzvaně povídat s jiným – v celém systému funguje sdílení informací, na kterém jsou založeny dnešní sociální sítě. Redaktoři tak mohou dalšímu redaktorovi poslat článek, který může zveřejnit na svém charitním webu. To byl další cíl našeho řešení – ulehčit redakcím práci s aktuálností webů a hlavně vzájemně provázat síť odkazy. Takové nenásilné SEO...
Díky za mnohaletou spolupráci při vytváření řešení na míru pro organizaci se složitou strukturou a velmi specifickými potřebami. Vážím si vašeho aktivního přístupu k vyřizování našich požadavků i vaší pohotové reakce na vzniklé problémy. Nejvíce ale oceňuji práci při hledání, vymýšlení a navrhování konkrétních řešení. PS: máte dobré kafe. :)
Jan Svatoš, hlavní administrátor Charitní sítě
Důležitým prvkem všech webů je adresář pro klienty, který je napojen na již zmíněnou centrální charitní databázi. Každý web v síti má na všech stránkách vstupní prvek do adresáře služeb. Kdokoli tak navštíví web Charity, může pro sebe nebo svého blízkého dohledat pomocí cílové skupiny a životní situace službu v okolí. Rychle, jednoduše.
Od začátku nám i charitnímu týmu bylo jasné, že musíme zajistit, aby redaktoři uměli weby ovládat a dobře plnit. V prvních letech projektu jsme vyškolili více než 100 redaktorů v regionech. Obsahem nebylo jen ovládání redakčního systému – upřímně, koho baví hodinu poslouchat, že červený křížek něco smaže a zelené plus něco přidá. To byla pouze část našich školení. Větší část se zabývala samotným pochopením online prostředí, důležitosti obsahu a správným “psaním” textů. Tedy všemu, čemu se říká marketing, PR, copywriting, SEO, Analytics atd.
Během celých 15 let takových praktických školení proběhla celá řada. Věnovali jsme se opakovaně základům práce s redakčním systémem, pokročilému plnění webu, seznamování s novými funkcemi CMS, workshopům, školením o Google Analytics, SEO apod.
Nedílnou součástí byl také specializovaný web v charitní síti – Helpdesk. Je to informacemi nabitý web, který obsahuje návody pro každý modul redakčního systému, popisuje detailně jednotlivé funkce a definuje pravidla pro plnění charitních webů. Každý redaktor, začínající nebo zkušený, tam najde video návody i záznamy školení. Jeho tvorba a plnění byla a je v rukách hlavního administrátora. A za to mu patří velký dík!
Jako každá nezisková organizace pracuje i Charita s dárci a potřebuje být flexibilní a efektivní ve fundraisingových aktivitách. Máme zkušenosti s neziskovým sektorem a navrhli jsme integrovaný systém pro správu sbírkových projektů v charitní síti. Ano, takové "Darujme” na klíč. Dnes si může každá charita v síti založit vlastní projekty a nabídnout svým dárcům jednoduchou cestu k online podpoře. Systém je napojen na platební bránu, CRM, spravuje jednotlivé i pravidelné dary a opět – je maximálně flexibilní, škálovatelný...
Firma VIZUS pro nás v roce 2010 začala vyvíjet webové řešení na míru. Zakázka byla specifická tím, že navržený systém musel být přizpůsobený velikosti a neobvyklé organizační struktuře naší organizace. Vznikl tak ekosystém webů, které jsou propojené a zároveň umožňují samostatnou správu jednotlivým charitním pobočkám. Velmi oceňujeme, jak se VIZUS této výzvy chopil, a spolupráce si v Charitě Česká republika dlouhodobě vážíme. Jejich přístup je po léta konzistentní a vstřícný. Pozitivně hodnotíme, že se přizpůsobují našim potřebám i novým výzvám, které přináší turbulentní vývoj v oblasti webových řešení, digitálního marketingu nebo fundraisingu....
Tereza Linhartová, koordinátorka projektů SW vývoje v Charitě Česká republika
Jsme u fundraisingu a je tedy nutné napsat pár slov o všeobecně známé a tradiční Tříkrálové sbírce. Tento projekt vždy vyžadoval speciální péči – proto má i v charitní síti zvláštní postavení. Web www.trikralovasbirka.cz je vizuálně i funkčně odlišný, ale stále využívá výhod propojení s ostatními charitními weby. Dary se sbírají pomocí online kasičky. Její klasickou podobu nejspíš znáte od koledníků, kteří začátkem roku koledují po celém Česku.
Krásnou ukázkou práce s daty a výhodou propojení webů je online prezentace výsledků. V průběhu sbírky se data zobrazují v reálném čase na tříkrálovém webu i na hlavním webu Charity. Každá diecéze i jednotlivá charita pak má na webu své výsledky. Vše z jednoho místa bez nutnosti průběžné ruční aktualizace.
Máme rádi neziskovky a Charita je pro nás už srdcová záležitost. Dnes víme, že jsme společnými silami vytvořili velký a úspěšný projekt. Pracovití redaktoři plní weby, PR a fundraisingové týmy využívají kvalitní nástroje. My se staráme o pozadí plně responzivní webové sítě a celého systému. A máme spousty nápadů... Děkujeme Charitě a všem dárcům.
...Díky průběžnému rozvoji jsme původně navržené řešení dokázali obohatit o nové funkce (například napojení platební brány) i legislativní nezbytnosti (CMP aj.). Opakovaně využíváme také jejich erudice v analytické oblasti a schopnosti srozumitelně školit naše zaměstnance. Nebereme jako samozřejmost, že řešení navržené před 15 lety se dokáže stále přizpůsobovat tomu, co se děje v Charitě – jak roste a jak se rozvíjí. V neposlední řadě bychom rádi vyzdvihli, že VIZUS má cit pro neziskový sektor a jeho zvláštnosti.
Tereza Linhartová, koordinátorka projektů SW vývoje v Charitě Česká republika